Kolla först om vi har någon aktuell driftstörning i på den här sidan. Internetports ansvar som din bredbandsoperatör är att leverera fullt fungerande bredbandstjänst till ditt uttag (medieomvandlaren / fiberuttaget) och det är därför viktigt att du först utesluter problem med din egen hemutrustning.
- Innan du kontaktar support bör du därför prova att koppla bort eventuell router och direktansluta din dator med nätverkskabel till uttaget LAN 1 på din medieomvandlare.
- Prova byta nätverkskabel för att utesluta problem med nätverkskabeln.
- Vid fel rekommenderar vi att ni ringer vår support, mejlar oss på support@internetport.se
Efter ett strömavbrott eller fiberavbrott kan du behöva starta om din utrustning. Det gör du enklast genom att;
- Dra ut nätanslutningen och strömkabel ur hemmaswitchen, telefonidosan och TV-boxen.
- Vänta i 10 – 20 sekunder.
- Sätt i nätanslutning och strömkablar igen.
Om din uppkoppling är långsam får du gärna mäta din uppkoppling med Bredbandskollen. Vi garanterar alltid minst 60% av utlovad maxhastighet. Visar det sig att mätvärdena blir lägre än vår hastighetsgaranti är det viktigt att du även mäter med din dator direktansluten mot fiberuttaget (istället för via router) och att du är helt ensam på din uppkoppling just vid mättillfället. Om du då får bra mätvärden kan du kontrollera inställningarna i din router. Om du däremot upplever att mätvärdena fortfarande inte motsvarar den hastighet du önskar är du välkommen att kontakta oss för vidare felsökning.