Support
Hur kan vi hjälpa dig?
Behöver du hjälp med dina nuvarande tjänster hos oss, eller vill du veta mer om oss?
Välkommen att kontakta oss genom att ringa, maila eller fylla i formuläret nedan, så hör vi av oss så snart vi kan.
Det är olika från router till router. Men har du köpt en router från oss (Asus RT-AC66U) så hittar du bruksanvisningar och snabbstarts-guide längst ner på den här sidan.
Nej, du behöver inte använda en router från oss. Det går alldeles utmärkt att använda vilken router som helst som förekommer på marknaden. I vissa fall så kan utrustning som blivit skickad av en annan operatör vara låst till att bara kunna användas hos dem. Vi rekommenderar i dessa fall att man kontaktar den operatören för att få korrekt information.
Beroende på vilket stadsnät du är inkopplad i så kan vi tillhandahålla fast IP-adress. Vi kan för närvarande erbjuda statisk IP-adress i Servanet och IP-only’s stadsnät. Den fasta IP-adressen kan dock behöva bytas ut vid behov av nätförändringar som sker tillsammans med våra samarbetspartners.
Kolla först om vi har någon aktuell driftstörning i på den här sidan. Internetports ansvar som din bredbandsoperatör är att leverera fullt fungerande bredbandstjänst till ditt uttag (medieomvandlaren / fiberuttaget) och det är därför viktigt att du först utesluter problem med din egen hemutrustning.
- Innan du kontaktar support bör du därför prova att koppla bort eventuell router och direktansluta din dator med nätverkskabel till uttaget LAN 1 på din medieomvandlare.
- Prova byta nätverkskabel för att utesluta problem med nätverkskabeln.
- Vid fel rekommenderar vi att ni ringer vår support, mejlar oss på support@internetport.se
Efter ett strömavbrott eller fiberavbrott kan du behöva starta om din utrustning. Det gör du enklast genom att;
- Dra ut nätanslutningen och strömkabel ur hemmaswitchen, telefonidosan och TV-boxen.
- Vänta i 10 – 20 sekunder.
- Sätt i nätanslutning och strömkablar igen.
Om din uppkoppling är långsam får du gärna mäta din uppkoppling med Bredbandskollen. Vi garanterar alltid minst 60% av utlovad maxhastighet. Visar det sig att mätvärdena blir lägre än vår hastighetsgaranti är det viktigt att du även mäter med din dator direktansluten mot fiberuttaget (istället för via router) och att du är helt ensam på din uppkoppling just vid mättillfället. Om du då får bra mätvärden kan du kontrollera inställningarna i din router. Om du däremot upplever att mätvärdena fortfarande inte motsvarar den hastighet du önskar är du välkommen att kontakta oss för vidare felsökning.
Ja, det går bra förutsatt att vi fortfarande kan leverera till din nya adress.
Internetport erbjuder tjänster upp till 1 Gbit/s. Tillgängliga hastigheter kan emellertid variera från stadsnät till stadsnät. Det finns stadsnät som inte stödjer 1 Gbit anslutningar.
Har du fiber så behöver du inget modem. Enda tillfället du behöver ett modem är om du har ADSL-uppkoppling.
Nej, det ingår ingen router i bredbandstjänsten. Det går bra att använda en router som man köpt eller redan har.
Ja. Du kan alltid uppgradera om det finns en högre hastighet tillgänglig för dig. En uppgradering kan ta mellan 1-5 arbetsdagar. Vill du hellre nedgradera till en lägre hastighet går detta normalt också bra, dock träder den in vid nästa faktureringsperiod.
Beroende på hur stadsnätet fungerar kan det ta mellan 1-5 arbetsdagar (med reservation för längre väntetider i sällsynta fall). Du betalar ingenting förrän vi fått bekräftelse på inkoppling av stadsnätet. Om du angett ett mobiltelefonnummer vid beställningen får du ett SMS så fort tjänsten har blivit aktiverad.
Våra bredbandstjänster kräver aldrig något användarnamn eller lösenord för att koppla upp. Om du möts av någon form av inloggningsruta när du försöker ansluta kan det t.ex. handla om att du använder ett lösenordsskyddat trådlöst nätverk. Har du köpt en router från oss (Asus RT-AC66U) så hittar du bruksanvisningar och snabbstarts-guide längst ner på den här sidan.
Normalt sett så blir ditt gamla telefoniabonnemang hos din nuvarande leverantör uppsagt från att de mottagit vår porteringsförfrågan. I samband med nummerflytt åligger det den telefonoperatör som förlorar numret att även säga upp det abonnemang som numret tillhörde. Om uppsägningen missats av din gamla operatör bör du kontakta företaget och påtala att numret flyttats därifrån och att abonnemanget därför borde vara uppsagt.
För att få nätverk i telefonboxen kan du koppla den till en router eller medieomvandlare (där din fiberanslutning kommer in i hemmet).
Telefonboxens TELE-uttag (RJ11, vanlig tele-kabel) kopplas helst till det första telefonjacket, men kan kopplas till vilket telefonjack som helst – men ha i åtanke att IP-telefonin i så fall bara fungerar för samma telefonjack och efterkommande telefonjack. För att koppla telefonboxen till ett telefonjack behövs telefonpropp/mellanpropp.
1. Prova koppla telefonen direkt till telefonboxens FXS-port.
2. Prova med en annan telefon om de inte hjälper.
Om störning upphör vid direkt kopplad telefon, så finns de störningarna på det interna telenätet. Steg 1 för att utesluta detta kan vara att koppla bort koppartrådarna som kommer från telestation och kopplas på förstajacket.
Om de ändå inte hjälper, så är det troligtvis något som ligger och stör inom fastigheten.
Om inte din nummerpresentatör inte fungerar kan den vara av äldre modell och således inte fungera med just IP-telefoni. Ett exempel på detta är nummerpresentatören Telia Anita. Lösningen för detta är att byta till en ny nummerpresentatör eller en telefon.
Telia Anita är en gammal nummerpresentatör som kom på 90-talet. På den tiden gjordes en teknisk lösning för att spara batteri i Telia Anita. Den tekniska lösningen var att Telia Anita var i ett viloläge, i detta viloläge lyssnade inte nummerpresentatören på DTMF tonerna som sändes på telekabeln. För att väcka Telia Anita från denna vila så gjordes en polaritetsomkastning. I det fasta telenätet gjordes denna polaritetsomkastning varje gång som telefonen ringde. Då vaknade Telia Anita upp och började lyssna efter DTMF-tonerna och därmed kunde presentera telefonnumret.
Av säkerhetsskäl så tillåter vi inte konfiguration av egen utrustning.
Av säkerhetsskäl så tillåter vi inte konfiguration av egen utrustning.
Det tar 2-3 arbetsdagar om vi innehar nummerserien redan. Om vi behöver beställa nummerserie och invänta leverans kan det ta upp till 7 ytterligare arbetsdagar.
Nej, du kan välja vilken bredbandsleverantör som helst för att använda IP-telefoni från Internetport. Vår IP-telefoni fungerar även med mobilt nätverk och ADSL.
Ja, det kan du. Dock kan inte fler än 2 st ringa ut åt gången. Kontakta oss för mer information för att uppgradera abonnemanget.
Ja, det kan du.
• Logga in i kundportalen
• För musen över ”Mina tjänster” och välj ”IP-telefoni”
• Klicka in på ditt abonnemang, exempelvis ”IP-Telefoni Abonnemang-retail1”
• Klicka på knappen ”Samtalslista”
Nej, våran telefonitjänst kräver att du har utrustning konfigurerad av oss.
Ja, det kan du göra. För att vidarekoppla din IP-telefoni så loggar du in i vår kundportal(länk) och klickar på ”Mina Tjänster” i huvudmenyn till vänster. Välj IP-telefoni så får du upp dina abonnemang. Välj det abonnemang du vill administrera. Välj sedan Vidarekoppling i menyn till vänster.
Vidarebefordringar av samtal kostar enligt vanlig samtalstaxa. 0,15 kr/min till fast telefon i Sverige och 0,75 kr/min till mobiltelefon i Sverige.
Vi kan inte lämna några garantier på att detta kommer att fungera. I de flesta fall är det inga problem men vi råder dig ändå att rådfråga din larmoperatör om du är osäker på funktionaliteten.
Du behöver i vissa fall göra en så kallad ”port forward” för att telefonin ska fungera. De flesta routrar sköter detta helt automatiskt men visa routrar kan man behöva ändra i. De portar som ska vidarebefordras är:
69 – UDP
5060 – 5080 TCP UDP
9000 – 14000 UDP
50000 – 60000 UDP
För att ringa ut måste du ange ett riktnummer. Kontrollera också att din telefon sänder toner (DTMF) och inte pulser. Äldre telefoner utan tonval kan tyvärr inte användas med IP-telefoni mer än för just mottagning av samtal.
Ja, våran telefonitjänst kräver att du har utrustning konfigurerad av oss.
Kortaste tiden att flytta ett telefonnummer är normalt 5 arbetsdagar. Vi rekommenderar att nummerflytten sker samtidigt med den eventuella uppsägningstiden du har hos din gamla operatör. I annat fall finns risk att du får betala dubbelt, d.v.s. både för ditt nya abonnemang hos oss, samt för uppsägningstiden av ditt gamla abonnemang.
Behöver ditt nummer porteras snabbare kan du ta kontakt med vår kundtjänst.
Vill du skjuta upp nummerporteringen så går det bra, förutsatt att minst fem arbetsdagar kvarstår innan flytten skall ske. Kontakta vår kundtjänst.
Säkerställ att du har kopplat telefonen i rätt uttag för telefonkabeln. WAN-porten på telefonidosan ska sitta i LAN-uttaget på din router eller LAN-uttaget på din fiberkonverter. Säkerställ att telefonidosan får ström och är korrekt inkopplad. Om felet inte är avhjälpt efter att detta test är du välkommen att kontakta vår support som gärna hjälper dig att felsöka vidare.
Du ringer 999 99 ifrån din IP-telefon för att lyssna av röstbrevlådan.
Fungerar det inte? Då kan det vara så att du är en trogen kund till oss och behöver ringa 9999 för att nå röstbrevlådan! 🙂
Om du vill stänga av röstbrevlådan så loggar du in i vår kundportal, och klickar på Mina Tjänster i huvudmenyn längst upp. Välj IP-telefoni så får du upp dina abonnemang. Välj det abonnemang du vill administrera. Klicka på Inställningar i menyn till vänster. Välj Röstbrevlåda.
Första fakturan för bredband brukar normalt anlända inom cirka 10 dagar från aktiveringsdatum. Eftersom vi tillämpar förskottsfakturering brukar den första fakturan vara halverad om du beställt mitt i månaden eller tidigare.
Vi tillämpar förskottsbetalning av våra bredbandsabonnemang och därför betalar du första månaden i efterskott och nästkommande månad i förskott när du väljer månadsfakturering. Vi tillämpar förskottsbetalning för att din betalning ska vara oss tillhanda innan vi förser er med leveransen av er nästa bredbandsperiod.
Om du råkar betala en faktura två gånger så kan du kontakta oss så betalar vi tillbaka det överskjutande beloppet.
Vi fakturerar från det datumet då tjänsten eller tjänsterna aktiveras.
Den första fakturan avser generellt en längre period för att fasta avgifter faktureras i förskott. På fakturan kan du se för vilken period fakturan avser och för vilken tjänst. Notera även att det kan förekomma engångskostnader som startavgift eller avgifter för köp av utrustning, till exempel router, IP-telefon eller telefonidosa.
Alla priser presenteras på fakturan exklusive moms. Enligt faktureringsstandard specificerar vi momsen separat.
Vi tar ut en fakturaavgift för pappersfaktura för att täcka kuvert, utskrift, porto och administrativa kostnader. Andra, och miljövänligare fakturaalternativ vi erbjuder, är e-postfaktura, autogiro och e-faktura. De alternativen är helt KOSTNADSFRIA! Kontakt oss för att ändra aviseringssätt till e-postfaktura. Vill du få e-faktura eller autogiro så kan du anmäla detta i din internetbank.
På fakturan finns ett sammandrag där vi redovisar för vad och vilken period fakturan avser. I kundportalen kan du även hitta fakturan och tjänsten där det står inom vilken tid den är i. Har du ingen inloggning till vår portal så kontakta oss så ordnar vi det.
Alla påminnelser och inkassokrav bör betalas. Om du redan betalt kapitalbeloppet på fakturan räcker det att du betalar in mellanskillnaden med samma fakturanummer som står på påminnelsen eller inkassokravet.
Detta kan du göra genom att logga in på din internetbank. På sidan där du administrerar dina autogiron kan du välja att ta bort ditt autogiro till oss. När du tar bort ditt autogiro måste du meddela oss att fakturan ska gå ut som normalt via papper eller e-post.
Internetport tar inte ut någon avgift för att flytta en tjänst till en ny adress. Notera att om det gäller flytt till ett annat stadsnät kan det tillkomma en startavgift. Priserna kan variera även om man behåller samma hastighet som tidigare.
På Kundportalen kan du hitta dina fakturor. Du kan även betala dem online direkt med bank eller kreditkort. Inloggning sker med din e-postadress och lösenord. Har du glömt ditt lösenord kan du begära ett nytt här.
Det går också bra att maila oss på ekonomi@internetport.se eller ringa 0650-40 20 00 för att få en ny faktura skickad till dig. Ekonomiavdelningen är bemannad måndag – torsdag mellan 9.00 – 12.00.
Autogiro-ansökan sker via din internetbank, alternativt via autogiroblankett. Det är viktigt att alla fälten fylls i och att båda parter signerar blanketten. Skulle det vara så att betalaren och abonnemangsinnehavaren inte är densamma måste ansökan ske via autogiroblankett.